Budowa zintegrowanego systemu teleinformatycznego wspomagania i obsługi działań ratowniczych na obszarze powiatu.
Budowa zintegrowanego systemu teleinformatycznego
wspomagania i obsługi działań ratowniczych
na obszarze powiatu.
Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 roku o stanie klęski żywiołowej oraz akty wykonawcze do ustawy:
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu tworzenia gminnego zespołu reagowania, powiatowego
i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego
oraz Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej
i ich funkcjonowania.
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 29 grudnia 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji
krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.
- Zarządzenie Starosty Wejherowskiego nr 24 z dnia 11 kwietnia 2003r
w sprawie powołania Powiatowego Zespołu Reagowania
Kryzysowego.
nakłada na Starostów obowiązek stworzenia na poziomie Powiatowego Centrum Powiadamiania Ratunkowego, a na Prezydentów/Burmistrzów/Wójtów Gminnych Centrów Reagowania.
Budowa Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR) na szczeblu powiatu oraz Gminnych Centrów Reagowania (GCR) na poziomie gminy oraz wprowadzenie jednolitego numeru alarmowego jest wymagane przez prawo dla administracji samorządowej oraz wszystkich podmiotów prowadzących działania ratownicze lub je wspomagające.
Przedmiotem projektu jest budowa zintegrowanego systemu teleinformatycznego do wspomagania obsługi CPR oraz GCR.
System będzie użytkowany w 10 lokalizacjach: Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Wejherowie, Starostwie Powiatowym w Wejherowie (powiat + 2 gminy) oraz w Gminnych Centrach Reagowania we wszystkich pozostałych gminach powiatu wejherowskiego (8 gmin).
System będzie składał się z następujących elementów:
- sieć przesyłania i dystrybucji elektronicznych informacji
część zasilająca system informacjami - system generujący dane z Wydziału Geodezji Starostwa Powiatowego, a także z innych wydziałów Starostwa,
- część operacyjna systemu informatycznego, posadowiona w CPR
oraz GCR, która służyć będzie do rejestrowania i przetwarzania informacji
bezpośrednio związanych z akcjami ratowniczymi
(m.in. jednolita ewidencja zdarzeń),
- część operacyjna służąca bezpośrednio do prowadzenia akcji
ratowniczych, na którą składać się będą środki komunikacji mobilnej
(bezprzewodowej) oraz zintegrowane z nimi środki
dostępu do informacji zgromadzonych w części informatycznej.
System swoim zasięgiem obejmować będzie teren całego powiatu wejherowskiego o powierzchni 1.276.46 km2 , w skład którego wchodzą miasta Wejherowo, Reda, Rumia oraz gminy: Wejherowo, Linia, Luzino, Łęczyce, Gniewino, Choczewo, Szemud, zamieszkiwane łącznie przez ok. 174 tyś. mieszkańców.
Celem realizacji projektu jest poprawa podstawowych parametrów bezpieczeństwa ludności:
- skrócenie czasu reakcji służb ratowniczych na zdarzenia
- ograniczenie rozmiaru szkód ekologicznych
- skrócenie czasu powrotu do stanu sprzed zaistnienia zdarzenia.
Cele te osiągnięte zostaną poprzez poprawę parametrów operacyjnych służb ratowniczych, takich jak:
skrócenie czasu powiadamiania i dysponowania podmiotów do działań ratowniczych właściwy dobór sił i środków do prowadzenia działań ratowniczych zintegrowanie pracy dyspozytorów w przypadku wystąpienia dużej ilości zdarzeń.