Sposób załatwiania spraw
Informacje jakiego rodzaju sprawy i w jakich komórkach organizacyjnych Starostwa można uzyskać w Biurze Obsługi Interesantów Starostwa Powiatowego przy ul. 3 Maja 4 w Wejherowie (parter). Druki wniosków, które należy złożyć przy załatwianiu konkretnej sprawy można uzyskać:
1. w Biurze Obsługi Interesantów,
2. bezpośrednio we właściwej komórce organizacyjnej Starostwa,
3. ze strony internetowej Starostwa
4. druki wniosków znajdują się przy kartach spraw.
Każdy może również dokonać wglądu do interesującego go rodzaju sprawy i uzyskać opis procedury jej realizacji oraz listę dokumentów niezbędnych do załatwienia sprawy.
Sprawy powinny być załatwiane bez zbędnej zwłoki, sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego nie pó?niej niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane - nie pó?niej niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bąd? możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ.
O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminach wyżej określonych organ administracji publicznej obowiązany jest zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
Ten sam obowiązek ciąży na organie administracji publicznej również w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn niezależnych od organu.
Skargi i wnioski wpływające do Starostwa powiatowego są rozpatrywane na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania administracyjnego oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46)
Informacja o dniach i godzinach przyjęć obywateli w sprawach skarg i wniosków umieszczona jest tablicy informacyjnej. Skargi i wnioski są wnoszone pisemnie oraz ustnie do protokołu. W przypadku przyjęcia skargi lub wniosku ustnie przyjmujący sporządza protokół zawierający:
1. datę przyjęcia,
2. imię, nazwisko i adres składającego, zwięzłe określenie sprawy,
3. imię i nazwisko przyjmującego,
4. podpis składającego
Centralny rejestr skarg i wniosków prowadzi Wydział Organizacyjny, poszczególne komórki organizacyjne prowadzą wydziałowe rejestry skarg i wniosków.
Odpowiedzi merytoryczne na skargi i wnioski składane lub adresowane do Zarządu, Starosty lub poszczególnych członków Zarządu przygotowuje Wydział Organizacyjny po uzyskaniu wyjaśnień odpowiedniego wydziału. Pozostałe skargi i wnioski rozpatrują wydziały w ramach swej właściwości rzeczowej.
Odpowiedzi na skargi i wnioski podpisują - Starosta, Wicestarosta, Członek Zarządu, lub inna upoważniona przez Starostę osoba.
Przyjmowanie, rozpatrywanie, załatwianie i rejestrowanie skarg i wniosków koordynuje Wydział Organizacyjny, który:
1. czuwa nad terminowym rozpatrywaniem skarg i wniosków oraz udzieleniem odpowiedzi,
2. udziela obywatelom zgłaszającym się w sprawach skarg i wniosków niezbędnych informacji o toku załatwiania sprawy, kieruje obywateli do właściwego wydziału, lub organizuje przyjęcie obywateli przez Starostę lub właściwego członka Zarządu,
3. prowadzi kontrolę przyjmowania, ewidencjonowania i rozpatrywania skarg i wniosków w wydziałach,
4. opracowuje okresowe analizy rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.
Naczelnicy wydziałów odpowiedzialni są za:
1. wszechstronne wyjaśnienia i terminowe załatwianie skarg i wniosków,
2. niezwłoczne przekazywanie Wydziałowi Organizacyjnemu wyjaśnień oraz dokumentacji niezbędnych do rozpatrzenia skarg i wniosków.
Starosta, Wicestarosta, etatowi członkowie Zarządu przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w dniach i godzinach wyznaczonych przez Starostę, po uprzednim zgłoszeniu w sekretariacie.
Naczelnicy wydziałów, kierownicy referatów i biur przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy.
Informacje na temat stanu przyjmowanych spraw, kolejności ich załatwiania i przyjmowania
interesanci mogą uzyskać w kancelarii lub we właściwej komórce organizacyjnej Starostwa Powiatowego.
Sprawy przyjmowane są w kancelarii i rejestrowane w rejestrze kancelaryjnym. Kancelaria przekazuje sprawy właściwym komórkom organizacyjnym, które załatwiają je wg kolejności wpływu. Informacje na temat swoich spraw interesanci mogą uzyskać w jednostkach organizacyjnych powiatu.