Godziny przyjęć - Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, a więc w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą, mającym siedzibę w Polsce.
Zgodnie z art. 221 Kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną, dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Zgodnie z art. 431 Kodeksu cywilnego przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, (…) prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
Rzecznik Konsumentów występuje do przedsiębiorcy dopiero po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego.
Rzecznik Konsumentów nie występuje do przedsiębiorców w sprawach, w których wnioskodawca korzysta z pomocy profesjonalnego pełnomocnika (radcy prawnego, adwokata) chyba, że zachodzą szczególne okoliczności uzasadniające podjęcie działań.
Rzecznik konsumentów nie posiada uprawnień kontrolnych wobec przedsiębiorców, nie orzeka w sprawach, nie przeprowadza postępowania dowodowego, nie ocenia czy towar jest wadliwy czy nie, nie wydaje nakazów ani zakazów, ani też nie nakłada kar. Rzecznik nie posiada tym samym narzędzi ani uprawnień do nakazania przedsiębiorcy uznania roszczeń konsumenta.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie udziela porad prawnych w sprawach konsumenckich za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Osoby zainteresowane uzyskaniem drogą elektroniczną porady prawnej w sprawie konsumenckiej, mogą skorzystać z pomocy Konsumenckiego Centrum E-porad wysyłając zapytanie poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie https://poradydlakonsumentow.pl
Ogólnopolska Infolinia Konsumencka tel.: 801 440 220, 222 66 76 76
Infolinia jest czynna w dni powszednie w godzinach 10:00-18:00. Koszt połączenia zgodny z taryfą operatora osoby dzwoniącej.
WYMAGANE DOKUMENTY
Aby uzyskać pomoc Powiatowego Rzecznika Konsumentów, konsument powinien złożyć wypełniony i podpisany wniosek o pomoc prawną zawierający:
imię i nazwisko wnioskodawcy
adres zamieszkania
adres mailowy i telefon kontaktowy (nie są obowiązkowe, ale ułatwią kontakt)
Sprawy kierowane do Powiatowego Rzecznika Konsumentów, które nie zawierają imienia i nazwiska wnioskodawcy oraz adresu zamieszkania będą pozostawione bez rozpatrzenia.
Wniosek powinien zawierać pełny opis sprawy i załączniki, czyli czytelne kopie dokumentów potwierdzających stan faktyczny i prawny zgłaszanej sprawy, w tym:
dowód zakupu lub zawarcia umowy (np. paragon, faktura, kopia przelewu, zamówienie, umowa)
zgłoszenie reklamacyjne
korespondencję z przedsiębiorcą
inne istotne dla sprawy dokumenty (np. regulamin)
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Porady i informacje w sprawach konsumenckich udzielane są wyłącznie mieszkańcom Powiatu Wejherowskiego w godzinach:
wtorek 9:00 -15:00,
środa 9:00 - 12:00,
czwartek: 9:00 - 15:00,
telefonicznie w godzinach pracy biura
osobiście w siedzibie biura - po uprzednim kontakcie telefonicznym
· pisemnie po złożeniu wniosku o pomoc prawną
WNIOSKI O POMOC PRAWNĄ MOŻNA SKŁADAĆ
· listownie:
wysyłając na adres korespondencyjny: Starostwo Powiatowe w Wejherowie, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, ul. 3 Maja 4, 84-200 Wejherowo
· osobiście:
w Biurze Obsługi Interesanta w Starostwie Powiatowym w Wejherowie, ul. 3 Maja 4
· mailowo na adres:
konsument@powiatwejherowski.pl
(konieczny jest skan podpisanego odręcznie wniosku wraz z załącznikami)
MIEJSCE ZAŁATWIANIA SPRAWY
Starostwo Powiatowe w Wejherowie
Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów
ul. 3 Maja 4, 84-200 Wejherowo
numer pokoju: 317
tel.: 58 572 94 15
mail: konsument@powiatwejherowski.pl
CZAS ZAŁATWIENIA SPRAWY
Okres oczekiwania na odpowiedź, bądź podjęcie przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów działań, zależy od charakteru (w tym stopnia skomplikowania) sprawy oraz ilości spraw prowadzonych aktualnie w biurze.
Rzecznik konsumentów nie podlega ustawowym terminom załatwiania wniosków, terminy nie są określone w przepisach powszechnie obowiązującego prawa, czasu na załatwienie sprawy nie reguluje ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1616) ani przepisy proceduralne. Podejmowane działania są realizowane bez zbędnej zwłoki, z uwzględnieniem kolejności wpływu spraw oraz konieczności uzyskania materiałów niezbędnych do ich merytorycznej oceny.
OPŁATY
Brak
TRYB ODWOŁAWCZY
Nie przysługuje